Всяческая днесь радости исполняются христос преобразился пред ученики

ПРЕОБРАЖЕНИЕ ГОСПОДНЕ (6/19 августа)

Преобразился еси на горе, Христе Боже, показавый учеником Твоим славу Твою, якоже можаху. Да возсияет и нам, грешным, Свет Твой присносущный, молитвами Богородицы, Светодавче, слава Тебе.

На горе преобразился еси и, якоже вмещаху ученицы Твои славу Твою, Христе Боже, видеша, да егда Тя узрят распинаема, страдание убо уразумеют вольное, мирови же проповедях, яко Ты еси воистинну Отчее сияние.

Величаем Тя, Живодавче Христе, и почитаем Пречистыя Плоти Твоея преславное преображение.

ПРОИСХОЖДЕНИЕ ПРАЗДНИКА, ЕГО СМЫСЛ И ЗНАЧЕНИЕ

Праздник Преображения Господня существовал уже в IV веке, как это видно из многих поучений святого Ефрема Сирина и святого Иоанна Златоуста. Существование праздника в IV веке показывает, что истоки его – в предшествовавших трех веках христианства. От VII века сохранилось Слово на Преображение Господне святого Андрея Критского (635–680), в котором Преображение рассматривается не только с догматической точки зрения, но и в смысле широко празднуемого церковного торжества. В VIII веке святыми Иоанном Дамаскиным и Космой Маиумским были составлены стихиры и каноны праздника, которыми Православная Церковь и сегодня прославляет событие Преображения Господа Иисуса Христа.

Праздник посвящен воспоминанию события, случившегося на горе Фавор и описанного у евангелистов Матфея и Луки ( Мф. 17, 1–13 ; Лк. 9, 28–36 ). Евангельские чтения на утрене и Литургии и песнопения службы праздника дают полное представление об этом событии.

Земная жизнь Господа Иисуса Христа подходила к концу. Близилось время Его страданий. Спаситель видел, что ученики Его веруют в Него, как в Сына Божия, и на вопрос Его к ним: «Вы за Кого почитаете Меня?» – апостол Петр ответил: «Ты – Христос, Сын Бога Живаго» ( Мф. 16, 15–16 ). Но когда Господь начал открывать ученикам тайну ожидающих Его во Иерусалиме многих страданий и смерти, апостол Петр горячо и решительно стал возражать Христу: «Будь милостив к Себе, Господи! Да не будет этого с Тобою» ( Мф. 16, 22 ).

По прошествии шести дней Господь взял Своих учеников Петра, Иакова и Иоанна помолиться на гору Фавор. Его выбор пал на этих учеников потому, что именно они – апостолы Петр, Иаков и Иоанн, по словам стихиры, «хотели быть с Ним и во время предания Его» 309 , приглашает их, чтобы они, увидев чудо Его Преображения, не соблазнились, не устрашились, когда наступит час Его страданий 310 .

И когда Господь молился, Лик Его просиял, как солнце, ризы и одежда Его сделались белыми, как снег. С преобразившимся Господом беседовали явившиеся к Нему во славе два ветхозаветных мужа, давно оставившие землю: пророки Моисей и Илия. Они беседовали об исходе Христа, который Ему надлежало совершить во Иерусалиме, об ожидавших Его Кресте и смерти, о конце Его земной жизни. Апостол Петр в порыве великой радости от Фаворского сияния, воскликнул: «Господи, хорошо нам здесь быть, если хочешь, сделаем здесь три кущи: Тебе одну, и Моисею одну, и одну Илии». Не успел апостол договорить своих восторженных слов, как вдруг светлое облако осенило находившихся на горе, из облака раздался чудный Божественный глас, обращенный к апостолам: «Сей есть Сын Мой возлюбленный, в Котором Мое благоволение, Его послушайте».

Событие Преображения Господа Иисуса Христа на Фаворе подробно раскрывается в стихирах и тропарях службы праздника; при этом изъясняется его глубокий догматический и нравственный смысл.

Явившиеся преобразившемуся Господу и с Ним беседовавшие «Моисей Боговидец и Илия огнеколесничник и неопальный небошественник» свидетельствовали, «яко Той есть истинное Отеческаго Существа сияние, господствуяй живыми и мертвыми»; они свидетельствовали, что это есть «Творец и Исполнитель закона и пророков» 311 . И был к апостолам «глас свыше Отечь из облака шумно предсвидетельствующь и глаголющь: «Сей есть, Его же нетленно из чрева прежде денницы родих, Сын возлюбленный Мой, . Егоже послах спасти» людей в Троицу крещаемых и исповедающих «нераздельную державу Божества» 312 .

Пророки Моисей и Илия своим явлением не только свидетельствуют о Божественности Спасителя, но и предвозвещают Его спасительный подвиг и крестные страдания. И поэтому Преображение Господа Иисуса Христа «провозвещало и славное Креста ради спасительное Воскресение», и избавление мира от преступлений 313 . На Фаворской горе Господь Иисус Христос, преобразившись, показал «славу Божественного Своего зрака (образа) 314 , славу Своего Божества» 315 , «являя началобразныя доброты благолепие, и то – не всесовершенно». С одной стороны, уверяя, удостоверяя учеников в Своем Божестве (и Богочеловечестве), Он вместе с тем и щадит их, «да не како со зраком и еже жити погубят, но якоже можаху вмещати, телесныма очима стерпяще» 316 . Поэтому «Божества Своего (только) малу зарю обнажил» Спаситель 317 , скрывая «под плотию сокровенную молнию Своего Существа и Божественного благолепия» 318 . «Создавший невидимыми руками человека по Образу Своему Христос (во время Преображения) явил в сем создании (в человеке) первообразную красоту Свою, уже не как в Образе, но каков Он Сам по Существу (в блистании Божества), будучи Богом и человеком» 319 .

В Преображении уже ясно открывается тайна домостроительства Божия о нашем спасении, «превечное, сокровенное таинство» явления Сына Божия во плоти для спасения людей.

В Преображении Господь явил Свое «неизреченное смотрение и милость, и многое милосердие, имже спасл еси мир, грехом погибающий» 320 . В Преображении ясно было показано обожение человеческой природы через Воплощение Сына Божия. Христос Спаситель «очерневшее Адамово естество, преображься облистати паки сотворил еси, претворив е (его) в Своего Божества славу же и светлость» 321 . «Во всего Адама облекся, Христе, очерневшее древле естество изменив, просветил еси . и изменением зрака (лица) Твоего, богосоделал (обожил) еси» 322 . «Неприступною славою на горе Фаворстей явлься неизреченно, неодержимый (необъятный) и незаходимый Свет, Отчее сияние, тварь уяснив (создание облистав, просветив), человеки обожи» 323 .

В службе на Преображение Господне в стихирах указывается, что небесный голос обращается ко всем, носящим имя Христово. Всем следует преображаться под яркими, животворящими «очами Света Христова», всем следует устраивать свою жизнь по заветам Христа, – слушать Его («Того послушайте»). «От Света пресекий первородный свет, яко во свете дела поют Тя, Христе, Содетеля, . во свете Твоем пути наша направи», то есть Ты, рассеявший первозданное сияние света, чтобы во свете творения воспевали Тебя, Творца своего, во Свете Твоем управи наши пути 324 .

Христос показывает Преображением, в лице апостолов, всем Своим последователям: «яко высотою добродетелей (жизни во Христе) облиставше (они) и Божественной славы сподобятся» 325 .

ОСОБЕННОСТИ БОГОСЛУЖЕНИЯ ПРАЗДНИКА

Праздник Преображения Господня принадлежит к числу Господских двунадесятых праздников. Служба в день праздника совершается вся по Минее; если праздник случится в воскресенье, то воскресная служба отменяется – поется только служба праздника.

На великой вечерне прокимен бывает или дня, или – великий прокимен. Великий прокимен «Бог наш на небеси и на земли» бывает на великой вечерне (под праздник) в том случае, когда праздник попадает на субботу. В субботу вечером поется обычный великий прокимен «Господь воцарися» (см. «Богослужебные указания на 1950 год»).

Когда же праздник совершается в понедельник, вторник, среду, четверг и пятницу, то под самый праздник, на великой вечерне поется прокимен дня, а великий прокимен поется в вечер праздника, т. е. накануне дня, следующего за праздником. На благословении хлебов (на литии), на «Бог Господь» и в конце утрени – тропарь праздника. На утрене по полиелее поется величание. Далее – малая ектения и седальны праздника. Степенны – 1 антифон 4 гласа. Прокимен и Евангелие. Псалом 50. «Слава»: «Всяческая днесь радости исполнишася, Христос преобразися пред ученики». «И ныне» – то же. Затем стихира, глас 5: «Божества Твоего, Спасе» (это особенность службы: обычно в этом месте поется: «Слава»: «Молитвами апостолов». «И ныне»: «Молитвами Богородицы» и прочее).

На 9 песни «Честнейшую Херувим» не поем – поется припев и ирмос 9 песни.

Припев: Величай, душе моя, на Фаворе Преобразившагося Господа.

Указанный припев поется к каждому из тропарей 9 песни, которые читает чтец.

Ирмос 9 песни: Рождество (рождение) Твое нетленно явися: Бог из бокý Твоею (от Твоего чрева), пройде, яко плотоносец (в человеческой плоти) явися на земли, и с человеки поживе. Тя, Богородице, тем (поэтому) вси величаем.

В конце утрени и Литургии – отпуст праздника (см. Служебник): «Иже на горе Фаворстей преобразивыйся во славе перед святыми Своими ученики и апостолы, Христос, Истинный Бог наш».

На Литургии – антифоны праздника: «Воскликните Господеви вся земля» и прочее. На входе – входное праздника: «Господи, посли Свет Твой и истину Твою, та мя настависта и введоста мя в гору святую Твою». Вместо «Достойно» – задостойник «Рождество Твое нетленно явися» с припевом «Величай, душе моя»; и так – до отдания праздника. Причастен – праздника.

В попразднство на Литургии после малого входа поется «Приидите, поклонимся» с праздничным припевом в конце: «Спаси ны Сыне Божий, Преобразивыйся на горе, поющия Ти: Аллилуиа».

К особенностям праздника Преображения Господня относится то, что в этот день совершается освящение плодов. Обычай освящать плоды – древний. Предписания относительно этого обычая изложены уже в 3 Апостольском Правиле (ср. 28 правило VI Вселенского Собора). Основанием для установления этого обычая 6 августа явилось то, что на Востоке (в частности, в Греции) к этому времени поспевают плоды, важнейшими для пропитания из которых являются злаки и виноград. Эти плоды приносятся для благословения, в знак благодарности Богу, а также по причине их прямого отношения к Таинству Евхаристии, о чем говорится в молитве, читаемой над «гроздием». В Русской Православной Церкви, в тех местах, где виноград не растет или не поспевает к этому времени, освящаются яблоки, но они освящаются другой молитвой, только как «начатки овощей».

Освящение плодов 6 августа имеет еще и другое, таинственно-символическое значение: в событии Преображения Господу благоугодно было показать новое, обновленное состояние, к которому уже приобщено человеческое естество в Воскресении Господа и далее будет приобщаться в общем воскресении верующих. Но поскольку вся природа, после того как через человека в нее вошел грех, пришла в расстройство, то теперь и она вместе с человеком ожидает обновления через благословение Божие. В этой надежде человек утверждается также и церковным благословением плодов.

Праздник Преображения Господня имеет один день предпразднства – 5/18 августа и семь дней попразднства. Отдание праздника совершается 13/26 августа.

ЧИН ОСВЯЩЕНИЯ ПЛОДОВ

После заамвонной молитвы, при пении тропаря и кондака праздника, священник совершает каждение плодов, затем читает молитву «во причащении гроздия» («Благослови, Господи») и молитву («Владыко Господи Боже наш») «о приносящих начатки овощей» (см. в Малом и Большом Требнике), после чего, при пении тропаря, окропляет плоды святой водой 326 . Затем – «Буди Имя Господне» и отпуст праздника.

В Успенском соборе Московского Кремля освящение плодов совершалось после отпуста Литургии. Особенностью дня самого праздника Преображения, как и всех Господских праздников (см. Типикон, 15 сентября), является то, что вечером в самый день праздника на великой вечерне бывает вход с кадилом и, как сказано выше, поется великий прокимен.

Преображение, великая вечерня, 1-я стихира на «Господи, воззвах».

Источник

Песнопения на двунадесятые праздники

Рождество Пресвятой Богородицы

Стихиры на Господи воззвах, гл. 6. Днесь иже на разумных престолех почиваяй Бог, | престол свят на земли Себе предуготова, утвердивый мудростию небеса, | небо одушевленное человеколюбием содела: | от неплоднаго бо корене | сад живоносен израсти нам Матерь Свою, | Иже чудес Бог, и ненадеюшихся надежда, | Господи, слава Тебе.

– Днесь неплодная врата отверзаются, | и дверь девическая Божественная предгрядет. | Днесь плод раждати благодать начинает, | являющи миру Божию Матерь; | Ею же земная с небесными совокупляются, | во спасение душ наших.

Слава, и ныне. гл. 6. Днесь иже на разумных. (См. 1-ю стихиру).

Стихира на литии, гл. 8. В благознаменитый день праздника нашего, | вострубим духовною цевницею: | яже бо от семене Давидова днесь раждается Мати живота, | тьму разрешающи, | Адамово обновление, и Евино воззвание, | и нетления источник, тли пременение: | Ея же ради мы обожихомся, | и от смерти избавлени быхом, | и возопиим Той с Гавриилом, вернии: | радуйся Благодатная, Господь с Тобою, | Тебе ради даруя нам велию милость!

Стихира на стиховне, гл. 4. Ангеловым проречением, | плод пречист от Иоакима и Анны праведников | днесь произыде Дева, | небо и престол Божий и приятелище чистоты, | радость провозвещающи всему миру, | живота нашего Ходатаица, | клятвы отнятие, благословения подание. | Тем в рождестве Твоем. Дево Богозванная, | миру мир испроси, | и душам нашим велию милость.

Тропарь, гл. 4. Рождество Твое Богородице Дево, | радость возвести всей вселенней; | из Тебе бо возсия Солнце правды – Христос Бог наш, | и разрушив клятву, даде благословение, | и упразднив смерть, дарова нам живот вечный.

Величание. Величаем Тя, | Пресвятая Дево, | и чтем святых Твоих родителей, | и всеславное славим рождество Твое.

Стихира по 50-м псалме, гл. 6. Сей день Господень, радуйтеся людие: | се бо света чертог, | и книга Слова животнаго из утробы произыде, | и яже к востоком дверь рождшися, | ожидает входа Святителя великаго, | Едина и Единаго вводящи Христа во вселенную, | во спасение душ наших.

Ирмосы канонов

Ирмосы перваго канона, гл. 2, песнь 1-я. Грядите людие, | поим песнь Христу Богу, | раздельшему море, и наставльшему люди, | яже изведе из работы Египетския, | яко прославися.

– Втораго канона, гл. 8, песнь 1-я. Сокрушившему брани мышцею Своею, | и проведшему Израиля сквозе Чермное море, | поим Ему, | яко Избавителю нашему Богу: | яко прославися.

– 3. Утверди нас в Тебе, Господи, | древом умерщвлей грех, | и страх Твой всади | в сердца нас поющих Тя.

– Утвердися сердце мое во Господе, | вознесеся рог мой в Бозе моем, | разширишася на враги моя уста моя, | возвееслихся о спасении Твоем.

– 4. Услышах, Господи, | слух Твоего смотрения, | и прославих Тя, | Едине Человеколюбче.

– Пророк Аввакум, умныма очима, | провиде, Господи, пришествие Твое, | тем и вопияще: | от юга приидет Бог; | слава силе Твоей, | слава снизхождению Твоему.

– 5. Сеннописанный мрак гаданий разорив, | и верных прибытием истины, | Богоотроковицею озарив сердца, | и нас светом Твоим, Христе, настави.

– Господи Боже наш, | мир даждь нам, | Господи Боже наш, | стяжи ны, Господи, | разве Тебе иного не вемы, | имя Твое именуем.

– 6. Ко Господу от кита Иона возопи: | Ты мя возведи из глубины ада, молюся, | да яко Избавителю во гласе хваления, | истины же духом пожру Тебе.

– Яко воды морския, Человеколюбче, | волнами житейскими обуреваюся; | тем же яко Иона, тако вопию Ти: | возведи от тли живот мой, | благоутробне Господи.

Читайте также:  Испытывать одиночество или чувство одиночества

Кондак, гл, 4. Иоаким и Анна поношения безчадства, | и Адам и Ева от тли смертныя свободистася, | Пречистая, во святем рождестве Твоем. | То празднуют и людие Твои, | вины прегрешений избавльшеся, | внегда звати Ти: | неплоды раждает Богородицу, | и питательницу жизни нашея.

– 7. Купина в горе огнеопальная, | и росоносная пещь халдейская, | яве предписа Тя, Богоневесто, | Божественный бо невещественный в вещественнем чреве, | огнь неопально прияла еси. | Тем же из Тебе Рождшемуся поем: | благословен еси, Боже отец наших.

– Халдейская пещь огнем распалаемая, | орошашеся Духом, | Божиим предстоянием; | отроцы пояху: | благословен еси, Боже отец наших.

– 8. В пещи отрочестей | прообразил еси иногда Твою Матерь, Господи, | образ же сия из огня изимаше, | неопально входящия. | Юже поем явльшуюся Тобою концом днесь , | и превозносим во вся веки.

– Покрываяй водами превыспренняя Своя, | полагаяй морю предел песок, | и содержай вся, | Тя поет солнце, Тя славит луна, | Тебе приносит песнь вся тварь, | яко Содетелю всех во веки.

Припев: Величай, душе моя, | преславное рождество Божия Матере.

– 9. Яже прежде солнца, | светильника Бога возсиявшаго, | плотски к нам пришедшаго из боку девичу | неизреченно воплотившая, | благословенная всечистая | Тя, Богородице, величаем.

– Величай, душе моя, | от неплодове рождшуюся . Деву Марию.

– Чужде матерем девство, | и странно девам деторождение: | на Тебе, Богородице, | обоя устроишася. | Тем Тя вся племена земная непрестанно величаем.

Стихира иа хвалитех, гл. 1. О дивнаго чудссе! | Источник жизни от неплодныя раждается; | и благодать плодородити светло начинается. Веселися Иоакиме, | Богородицы быв родитель: несть ин яко же ты, | земнородных родитель, Богоприятне: | Боговместимая бо Отроковица, | Божие селение, Пресвятая гора, | тобою нам даровася.

Прокимен и Причастен, Богородице.

Воздвижение честного и животворящего Креста Господня

Стихиры на Господи воззвах: гл. 6. Крест воздвизаем, | на нем Вознесеннаго страсть пречистую | пети повелевает твари всей: | на том бо убив нас убившаго, | умерщвленныя оживил есть, | и удобри, и на небесех жити сподоби, | яко Милосерд, премножеством благости. | Тем радующеся, вознесем Имя Его, | и Того возвеличим крайнее снизхождение.

Слава, и ныне, гл. 2. Приидите вси язы́цы , | благословенному древу поклонимся, | им же бысть вечная правда. | Праотца бо Адама прельстивый древом, | крестом прельщается, | и падает низвержен падением странным, | мучительством одержавый царское здание: | кровию Божиею яд змиев отмывается, | и клятва разрушися осуждения праведнаго, | неправедным судом Праведнику осуждену бывшу. | Древом бо подобаше древо исцелити, | и страстию Безстрастнаго, | яже на древе, разрешити страсти осужденнаго. | Но слава, Христе Царю, | еже о | нас Твоему мудрому смотрению, | им же спасл еси всех, | яко благ и человеколюбец.

Стихиры на литии, гл. 1. Днесь яко воистинну | святовещанный глагол Давидов конец прият: | се бо яве пречистых ног Твоих покланяемся подножию, | и на сень крилу Твоею надеющеся, | Всещедрый, вопием Ти: | да знаменается на нас свет лица Твоего. | Православных людей Твоих рог вознеси, | честнаго креста Твоего воздвижением, | Христе многомилостиве.

– Ты мой покров державен еси, | Тричастный кресте Христов; | освяти мя силою твоею, | да верою и любовию покланяюся и славлю тя.

Слава, и ныне, гл. 4. Честнаго креста, Христе, | действо преобразив Моисей, | победи противнаго Амалика в пустыни Синайстей: | егда бо простираше руце, | креста образ творя, | укрепляхуся людие. | Ныне же вещей сбытие в нас исполнися: | днесь крест воздвизается, | и демони бегают: | днесь тварь вся от тли свободней; | вся бе креста ради возсияша нам дарования. | Тем же радующеся вси, припадаем Тебе, глаголюще: | яко возвеличишася дела Твоя, Господи, слава Тебе!

Стихиры на стиховне, гл. 5. Радуйся, живоносный Кресте, | благочестия непобедимая победа; | дверь райская, верных утверждение, | церкве ограждение, | им же тля разорися и упразднися, | и попрася смертная держава, | и вознесохомся от земли к небесным. | Оружие непобедимое, | бесов сопротивоборче; | славо мучеников, | преподобных яко воистинну удобрение, | пристанище спасения, | даруяй миру велию милость.

Слава, и ныне, гл. 8. Его же древле Моисей прообразовав собою, | Амалика низложив победи; | и Давид песнопевец, | подножию Твоему, вопия, кланятися повелеваше, | честному Кресту Твоему, Христе Боже, | днесь грешнии, кланяемся. | Устнами недостойными Тя, изволившаго пригвоздитися на нем, | воспеваюше, молимся: | Господи, с разбойником царствия Твоего сподоби нас!

Тропарь, гл. 1. Спаси, Господи, люди Твоя, | и благослови достояние Твое, | победы Благоверному ИМПЕРАТОРУ нашему НИКОЛАЮ АЛЕКСАНДРОВИЧУ | на сопротивныя даруя, | и Твое сохраняя | крестом Твоим жительство.

Величание. Величаем Тя, | Живодавче Христе, | и чтем крест Твой святый, | им же нас спасл еси | от работы вражия.

Прокимен, гл. 4. Видеша вси концы земли | спасенио Бога нашего.

Стихира по 50-м псалме, гл. 6. Кресте Христов, христиан упование, | заблуждших наставниче, | обуреваемых пристанище, | в бранех победа, | вселенныя утверждение, | недужных врачу, мертвых воскресение помилуй нас.

Ирмосы канона, гл. 8, песнь 1-я. Крест начертав Моисей, | впрямо жезлом Чормное пресече, | Израилю пешеходящу, тоже обратно Фараоновым колесницам ударив совокупи, | вопреки написав непобедимое оружие. | Тем Христу поим Богу нашему, яко прославися.

– 3. Жезл во образ тайны приемлется, | прозябением бо предрассуждает священника; | неплодящей же прежде церкви, | ныне процвете древо креста, | в державу и утверждение.

– 4. Услышах Господи, | смотрения Твоего таинство, | разумех дела Твоя. | и прославих Твое Божество.

– 5. О, треблаженное древо, | на нем же распяся Христос, | Царь и Господь, | им же паде древом прельстивый | Тобою прельстився, | Богу пригвоздившуся плотию, | подающему мир душам нашим.

– 6. Воднаго зверя во утробе, длани Иона крестовидно распростер, | спасительную страсть проображаше яве. | Тем тридневен изшед, | премирное воскресение прописашо, | плотию пригвожденнаго Христа Бога, | и тридневным воскресением мир просвещшаго.

Кондак, гл. 4. Вознесыйся на крест волею, | тезоименитому Твоему новому жительству, | щедроты Твоя даруй Христе Боже, | возвесели силою Твоею Благовернаго ИМПЕРАТОРА нашего, НИКОЛАЯ АЛЕКСАНДРОВИЧА, | победы дая ему на супостаты, | пособие имущу Твое, оружие мира, | непобедимую победу.

– 7. Безумное веление | мучителя злочестиваго люди поколеба, | дышущее прещение и злохуление богомерзское: | обаче три отроки не устраши ярость зверская, | ни огнь снедаяй, | но противодышущу росоносному духу, | со огнем сушу пояху: | препетый отцев и нас Боже благословен еси.

– 8. Благословите отроцы, | Троицы равночисленнии, | Содетеля Отца Бога, | пойте снизшедшее Слово, | и огнь в росу претворшее, | и превозносите всем жизнь подавающаго, | Духа Всесвятаго, во веки.

Припев: Величай, душе моя | пречестный крест Господень.

– 9. Таин еси Богородице рай, | невозделанно возрастивший Христа, | Им же крестное, живоносное | на земли насадися древо. | Тем ныне возносиму, | покланяющеся Ему, Тя величаем.

– Величай, душе моя, | животворящаго креста Господня воздвижение.

– Снедию древа, | роду пребывшая смерть, | крестом упразднись днесь : | ибо праматерняя всеродная клятва разрушися, | прозябением чистыя Богоматере, | Юже вся силы небесныя величают.

Стихира на хвалитех, гл. 8. О, преславнаго чудесе, | живоносный сад крест пресвятый, | на высоту возносим является днесь : | славословят вси концы земнии, | устрашаются демонския полки. | О, каковый дар земным даровася, | им же Христе спаси души наша, | яко един благоутробен.

Тропарь, гл. 6. Кресту Твоему покланяемся, Владыко, | и святое воскресение Твое славим.

Стихиры на поклонение честному Кресту, гл. 2. Приидите вернии.

– Гл. 8. Глас пророка Твоего Моисея, Боже, | исполнись глаголяй: | узрите живот ваш висящ пред очесы вашими. | Днесь Крест воздвизается, | и мир от лести свобождается, | днесь Христово воскресение обновляется, | и концы земли радуются, | в кимвалех Давидски песнь Тебе приносяще, и глаголюще: | соделал еси спасение посреде земли Боже, | крест и воскресение, | их же ради нас спасл еси Блаже и Человеколюбче. | Всесильне Господи, слава Тебе.

– Гл. 8. Днесь Владыка твари.

Слава, и ныне, гл. той-же. Днесь неприкосновенный существом.

На литургии: Антифоны

Прокимен, гл. 7. Возносите Господа Бога.

Причастен. Знаменася на нас свет Лица Твоего, Господи.

Введение во храм Пресвятой Богородицы

Стихиры на Господи воззвах, гл. 1. Днесь , вернии, ликовствуим, | во псалмех и песнех Господеви поюще | и чтуще Того священную сень, | одушевленный кивот – невместимое Слово вместившую; | приводится бо Господеви, | паче естества плотию младенствующи. | И святитель великий Захария | приемлет с веселием Сию, | яко Божие жилище.

– Гл. 4. Во святая святых Святая и Непорочная | Святым Духом вводится, | и святыми Ангелом питается, | сущи святейший храм Святаго Бога нашего, | всяческая освятившаго входом Ея, | и обожившаго естество земных поползшееся.

Слава, и ныне, гл. 8. По рождестве Твоем, Богоневесто Владычице, | пришла еси в храм Господень | воспитатися во святая святых, яко освященна. | Тогда и Гавриил послан бысть к Тебе Всенепорочней, | пищу Тебе принося. | Небесная вся удивишася, | зряще Духа Святаго в Тя всельшася. | Тем же Пречистая и нескверная, | яже на небеси и на земли славима, | Мати Божия, спаси род наш.

Стихира на литии, гл. 4. Днесь Брговместимый храм Богородица, | в храм Господень приводится, | и Захария Сию приемлет; | днесь святая святых радуются, | и лик Ангельский таинственно торжествует | С ними же и мы празднующе днесь , | с Гавриилом возопиим: | радуйся Благодатная, Господь с Тобою, | имеяй велию милость.

Стихира на стиховне, гл. 5. Радуется небо и земля, | небо умное грядущее зряще, | в Божественный дом воспитатися честно, | Деву едину и непорочную, | к Ней же дивяся Захария вопияше: | двере Господня, храма отверзаю Тебе двери, | радующися в нем ликовствуй. | Познах бо и веровах, | яко уже избавление приидет проявлению Израилево, | и родится из Тебе Бог Слово, | даруяй мирови велию милость.

Тропарь, гл. 4. Днесь благоволения Божия предображение, | и человеков спасения проиоведание, | в храме Божии ясно Дева является, | и Христа всем предвозвещает. | Той и мы велегласно возопиим: | радуйся смотрения | Зиждителева исполнение.

Величание. Величаем Тя, Пресвятая Дево, | Богоизбранная Отроковице, | и чтем еже в храм Господень | вхождение Твое.

Прокимен, гл. 4. Слыши Дщи и виждь, | и приклони ухо Твое.

По Евангелии: Слава, и ныне, гл. 2. Днесь храм одушевленный и великаго Царя в храм входит, | Тому уготоватися в Божественное жилище, | людие веселятеся.

Стихира по 50-м псалме, гл. 4. Днесь Боговместимый храм.

Ирмосы перваго канона, гл. 4, песнь 1-я. Отверзу уста моя, | и наполнятся Духа, | и слово отрыгну Царице Матери, | и явлюся светло торжествуя, | и воспою радуяся Тоя вхождение.

– Втораго канона, гл. 1, песнь 1-я. Песнь победною поим вси Богу, | сотворшему дивная чудеса | мышцею высокою, и спасшему Израиля, | яко прославися.

– 3. Твоя песнословцы Богородице, | живый и независтный источниче, | лик себе совокупльшия духовно утверди, | в честнем вхождении Твоем, | венцев славы сподоби.

– Да утвердится сердце мое в воли Твоей Христе Боже, | Иже над водами небо утверждей второе, | и основавый на водах землю Всесильне.

– 4. Неизследный Божий совет, | еже от Девы воплощения Тебе Вышняго, | пророк Аввакум, усмотряя зовяше: | слава силе Твоей, Господи!

– Духом провидя, | пророче Аввакуме, | Словесе воплощение, | проповедал еси, вопия: | внегда приближитися летом, познаешися; | внегда прийти времени покажешися. | Слава силе Твоей, Господи.

– 5. Ужасошася всяческая | в честнем вхождении Твоем; | Ты бо неискусобрачная Дево, | внутрь вошла еси в храм Божий, | яко же чистейший храм, | всем воспевающим Тя | мир подававшая.

– Светлый нам возсияй свет присносущиый, | утренюющим о судьбах заповедей Твоих, | Владыко Человеколюбче, Христе Боже наш.

– 6. Божественное сие и всечестное | совершаюше празднество, | богомудрии, Богоматере, | приидите руками восплещим, | от Нея рождшагося Бога славим.

– Пророка Иону подражая, вопию: | живот мой, Блаже, свободи из тли, | и спаси мя, Спасе мира, | зовуща: слава Тебе.

Кондак, гл. 4. Пречистый храм Спасов, | многоценный чертог и Дева, | священное сокровище славы Божия, днесь вводится в дом Господень, | благодать совводящи, | яже в Дусе Божественном, | Юже воспевают Ангели Божии: | Сия есть селение небесное.

– 7. Не послужиша твари | богомудрии паче Создавшаго, | но, огненное прощение мужески исправше, | радовахуся поюще: | препетый отцов Господь и Бог благословен еси!

– Пещь, Спасе, орошашеся, | отроцы же, ликующе, пояху: | отцев Боже благословен еси.

– 8. Слыши. Отроковице Дево чистая, | да речет убо Гавриил совет Вышняго древний истинный: | буди к приятию готова Божию, | Тобою бо Невместимый с человеки поживе. | Тем и радуяся вопию: | благословите вся дела Господня Господа.

– Его же ужасаются Ангели и вся воинства, | яко Творца и Господа, | пойте священницы, прославите отроцы, | благословите, людие, | и превозносите во вся веки.

Припев: Ангели вхождение Пречистыя, | зряще удивишася: | како Дева вниде | во святая святых.

– 9. Яко одушевленному Божию кивоту, | да никако же коснется рука скверных; | устне же верных, Богородице немолчно | глас Ангела воспевающе, | с радостию да вопиют: | истинно вышний всех еси, Дево чистая!

Величай, душе моя, | честнейшую и славнейшую горних воинств, | Деву пречистую, | Богородицу.

Светоносный облак, в он же всех Владыка, | яко дождь с небесе на руно сниде | и воплотися нас ради, | быв человек, Безначальный, | – величаем вси яко Матерь Бога нашего чистую.

Стихира на хвалитех, гл. 1. Свещеносицы девы Приснодеву светло провождающе, | пророчествуют истннио Духом будущее: | храм бо Божий Богородица сущи, | в храм со славою девственною, | младенствующи, вводится.

Прокимен (Величит дупта Моя. ) и Причастен (Чашу спасения. )

Рождество Христово

Стихиры на Господи воззвах, гл. 2. Приидите возрадуемся Господеви, | настоящую тайну сказующе: | средостение градежа разрушися, | пламенное оружие плещи дает, | и Херувим отступает от древа жизни, | и аз райския пищи причащаюся, | от него же произгнан бых преслушания ради. | Неизменный бо Образ Отеч, | Образ присносущия Его, | зрак раба приемлет, | от неискусобрачныя Матере прошед, | не преложение претерпев; | еже бо бе, пребысть, Бог Сый истинен; | и еже не бе прият, | человек быв человеколюбия ради. | Тому возопим: | рождейся от Девы, Боже, помилуй нас.

– Царство Твое, Христе Боже, царство всех веков, | и владычество Твое во всяком роде и роде, | воплотивыйся от Духа Святаго, и от Приснодевы Марии вочеловечивыйея, | свет нам возсия Христе Боже Твое пришествие, | свет от света, Отчее сияние, | всю тварь просветил еси. | Всякое дыхание хвалит Тя, | Образ славы Отчия: | сый и прежде сый, | и возсиявый от Девы Боже, помилуй нас.

Слава, и ныне, гл. той-же. Августу единоначальствующу на земли, | многоначалие человеков ареста; | и Тебе вочеловечшуся от Чистыя, | многобожие идолов упразднися. | Под единем царством мирским гради быша, | и во едино владычество Божества язы́цы вероваша. | Написашася людие повелением кесаревым; | написахомся вернии именем Божества, | Тебе вочеловечшагося Бога нашего. | Велия Твоя милость, Господи, слава Тебе!

Стихиры на литии. Слава, гл. 5. Волеви Персидстии царие, | познавше яве на земли рождшагося Царя небеснаго, | от светлыя звезды водими, | достигоша в Вифлеем, | дары посяще избранныя, | злато, и Ливан, и смирну, | и падши поклонишася; | видеша бо в вертепе Младенца лежаща безлетнаго.

И ныне, гл. 6. Ликуют Ангели вси на небеси, | и радуются чело веды днесь : | играет же вся тварь | рождшагося ради в Вифлееме Спаса Господа; | яко всякая лесть идольская проста, | и царствует Христос во веки.

Стихиры на стиховне, гл. 2. Велие и преславное чудо совершися днесь : | Дева раждает и утроба не истлевает: | Слово воплощается, и Отца не отлучается. | Ангели с пастырьми славят, | и мы с ними вопием: | слава в вышних Богу, и на земли мир.

Читайте также:  Это утро радость эта разбор

Слава, и ныне, гл. 4. В вертеп вселился еси, Христе Боже, | ясли Тя восприяша, | пастырие же и волсви поклонишася. | Тогда убо пророческая исполнися проповедь, | и Ангельския силы дивляхуся, вопиюще и глаголюще: | слава схождению Твоему, едине Человеколюбче.

Тропарь, гл. 4. Рождество Твое, | Христе Боже наш, | возсия мирови свет разума; | в нем бе звездам служащий, | звездою учахуся, | Тебе кланятися Солнцу правды, | и Тебе ведети с высоты востока. | Господи, слава Тебе!

Величание. Величаем Тя, | Живодавче Христе, | нас ради ныне плотию рождшагося | от Безневестныя | и Пречистыя Девы Марии.

Прокимен, гл. 4. Из чрева прежде денницы родих Тя, | клятся Господь и не раскается.

По Евангелии, гл. 2. Слава. Всяческая днесь радости исполняются, | Христос родися от Девы.

И ныне. Всяческая днесь радости исполняются, | Христос родися в Вифлееме.

Стихира по 50-м псалме, гл. 6. Слава в вышних Богу, | и на земли мир, | днесь восприемлет Вифлеем | Седящаго присно со Отцем, | днесь Ангели Младенца рожденнаго боголепно славословят: | слава в вышних Богу, | и на земли мир, | в человецех благоволение.

Ирмосы канонов

Ирмосы перваго канона, гл. 1, песнь 1-я. Христос раждается, славите. | Христос с небес, срящите. | Христос на земли, возноситеся. | Пойте Господеви вся земля, | и веселием воспойте людие, | яко прославися.

– Втораго канона, гл. 1, песнь 1-я. Спасе люди чудодействуяй Владыка, | мокрую моря волну оземленив древле: | волею же рождься от Девы, | стезю проходну небесе полагает нам, | Его же по существу, | равна же Отцу и человеком славим.

– 3. Прежде век | от Отца рожденному нетленно Сыну, | и в последняя от Девы | воплощенному бессеменно | Христу Богу возопиим: | вознесый рог наш, | Свят еси, Господи.

– Призри на пения рабов, Благодетелю, | врага смиряя вознесенную гордыню: | носяй же, Всевидче, греха превыше непоколеблемо, | утвержденныя, Блаже, певцы, | основанием веры.

– 4. Жезл из корене Иессеова, | и цвет от него, Христе, | от Девы прозябл еси, | из горы хвальный | приосененныя чащи, | пришел еси воплощься | от Неискусомужныя Невещественный и Боже, | слава силе Твоей, Господи!

– Рода человеча обновление, | древле поя пророк Аввакум предвозвещает, | видети неизреченно сподобився образ: | младый Младенец бо из горы Девы изыде, | людей во обновление Слово.

– 5. Бог Сый мира, Отец щедрот, | великаго совета Твоего Ангела, | мир подавающа послал еси нам: | тем богоразумия к свету наставльшеся, | от нощи утренююще, | славословим Тя, Человеколюбче.

– Из нощи дел омраченныя прелести, | очищение нам, Христе, | бодренно ныне совершающим песнь, яко благодетелю, | прииди, подаваяй удобну стезю, | по ней же востекающе, обрящем славу.

– 6. Из утробы Иону | младенца изблева морский зверь, | якова прият: | в Деву же всельшееся Слово, | и плоть приемшее, пройде сохраншее нетленну. | Его же бо не пострада истления, | Рождшую сохрани неврежденну.

– Обитая Иона в преисподних морских, | приити моляшеся и бурю утолити: | унзен же аз мучащаго стрелою, | Христу воспеваю, зол губителю, | скоро прийти Тебе к моея лености.

Кондак, гл. 3. Дева днесь Пресущественнаго раждает, | и земля вертеп Неприступному приносит; | Ангели с пастырьми славословят, | волсви же со звездою путешествуют: | нас бо ради родися Отроча младо, превечный Бог.

– 7. Отроцы благочестию совоспитани, | злочестиваго веления небрегше, | огненнаго прещения не убояшася, | но, посреди пламена стояще, пояху: | отцев Боже, | благословен еси!

– Всецаря любовию уловленнии отроцы, | укориша безчисленно ярящася мучителя злобожное языковредие: | им же повинуся огнь многий Владыце глаголющим: | во веки благословен еси.

– 8. Чуда преестественнаго | росодательная изобрази пещь образ: | не бо яже прият налит юныя, | яко ниже огнь Божества Девы, | в нюже вниде утробу. | Тем воспевающе воспоем: | да благословит тварь вся Господа, | и превозносит во вся веки.

– Утробу неопально образуют Отроковицы, | иже в ветсем опаляемии юноши, | преестественно раждающую, запечатленну; | обоя же содевающи чудодейство едино, | люди к пению возставляет благодать.

Припев: Величай, душе моя, | честнейшую и славнейшую горних воинств, | Деву Пречистую, Богородицу.

– 9. Таинство странное вижу и преславное: | небо, вертеп; | престол Херувимский, Деву: | ясли, вместилище, | в них же возлеже невместимый Христос Бог, | Его же воспевающе величаем.

– Днесь Дева раждает Владыку, | внутрь вертепа.

– Любити убо нам, | яко безбедное страхом удобее молчание, | любовию же, Дево, | песни ткати спротяженно сложенныя, | неудобно есть: | но и Мати силу, | елико есть произволение, даждь.

Стихира на хвалитех, гл. 2. Днесь Христос в Вифлееме раждается от Девы: | днесь Безначальный начинается, | и Слово воплощается; | силы небесныя радуются, | и земля с человеки веселится; | волсви Владыце дары приносят; | пастырие Рожденному дивятся. | Мы же непрестанно вопием: | слава в вышних Богу, и на земли мир, | в человецех благоволение.

На литургии: Антифоны.

Прокимен, гл. 8. Вся земля да поклонится Тебе, и поет Тебе, да поет же имени Твоему, Вышний.

Причастен. Избавление посла Господь людем своим.

Крещение Господне

Стихиры на Господи воззвах, гл. 2. Просветителя нашего, | просвещающаго всякаго человека, | видев Предтеча креститися пришедша, | радуется душею, и трепешет, | рукою показует Его, и глаголет людем: | Сей избавляяй Израиля, | свобождаяй нас от истления. | О безгрешный Христе Боже наш, слава Тебе.

– Спасти хотя заблуждшаго человека, | не несподобился еси в рабий зрак облещися, | подобаше бо Тебе Владыце и Богу восприяти наша за ны; | Тебе бо крещшуся плотию Избавителю, | оставления сподобил еси нас, | тем же вопием Ти: | Христе Боже наш, слава Тебе.

Слава, и ныне, гл. той-же. Приклонил еси главу Предтечи, | сокрушил еси главы змиев; | пришед в струи, просветил еси всяческая, | еже славити Тя, Спасе, | Просветителя душ наших.

Стихиры на водоосвящении, гл. 8. Глас Господень на водах вопиет, глаголя: | приидите, приимите вси | Духа премудрости, Духа разума, | Духа страха Божия, | явльшагося Христа.

– Днесь вод освящается естество, | и разделяется Иордан, | и своих вод возвращает струи, | Владыку зря крещаема.

– Яко человек на реку пришел еси, Христе Царю, | и рабское крещение прияти тщишися, Блаже, | от Предтечеву руку, | грех ради наших, Человеколюбче.

Слава, и ныне, гл. 8. Ко гласу вопиющаго в пустыни: | уготовайте путь Господень, | – пришел еси Господи, | зрак рабий приим, | крещения прося, не ведый греха; | видеша Тя воды и убояшася. | Трепетен бысть Предтеча, и возопи глаголя: | како просветит светильник Света? | како руку положит раб на Владыку? | Освяти мене и воды, Спасе, | взомляй мира грех.

Стихира на литии, гл. 8. Днесь тварь просвещается, | днесь всяческая веселятся, | небесная вкупе и земная, | Ангели и человецы смешаются: | идеже бо Царево пришествие, и чин приходит. | Тецем убо на Иордан, | и видим вси Иоанна, | како крещает верх нерукотворенный; | тем же Апостольский глас припевающе, согласно возопиим: | явися благодать Божия, | спасительная всем человеком, | озаряющи и подающи верным велию милость.

Стихиры на стиховне, гл. 2. На Иорданстей реце, | видев Тя Иоанн к себе грядуща, глаголаше: | Христе Боже, что к рабу пришел еси, скверны не имый Господи? | Во имя же чие Тя крещу? | Отца? но Того носиши в Себе. | Сына? но Сам еси воплотивыйся. | Духа Святаго? и Сего веси даяти верным усты; | явлейся Боже, помилуй нас.

Слава, и ныне, гл. 6. Еже от Девы Солнце, | видя иже от неплодове светильник светлый, | во Иордане просяща крещения, | ужасом и радостию вопияшо к Нему: | Ты мя освяти, Владыко, | Божественным явлением Твоим.

Тропарь, гл. 1. Во Иордане крещающуся Тебе Господи, | Тройческое явися поклонение: | Родителев бо глас свидетельствовавшо Тебе, | возлюбленнаго Тя Сына именуя; | и Дух в виде голубине, | извествоваше словесе утверждение; | явлейся Христе Боже, | и мир просвещей, слава Тебе.

Величание. Величаем Тя, | Живодавче Христе, | нас ради ныне плотию крестившагося | от Иоанна | в водах Иорданских.

Прокимен, гл. 4. Море виде и побеже, | Иордан возвратися вспять.

По Евангелии. Слава, и ныне, гл. 2. Всяческая днесь да возрадуются, | Христу явльшуся во Иордане.

Стихира по 50-м псалме, гл. 2. Бог Слово явися плотию роду человеческому, | стояние креститися во Иордане, | и глаголашс к Нему Предтеча: | како простру руку, | и прикоснуся верху Держащаго всяческая? | Аще и от Марии еси Младенец, | но вем Тя Бога превечнаго; | по земли ходиши певаемый от Серафим, | и раб Владыку крещати не научихся. | Непостижимо Господи, слава Тебе!

Ирмосы канонов

Ирмосы перваго канона, гл. 2, песнь 1-я. Глубины открыл есть дно, | и сушею Своя влечет, | в ней покрыв противныя, | крепкий во бранех Господь, | яко прославися.

– Второго канона, гл. 2, песнь 1-я. Шествует морскую волнящуюся бурю, | сушу абие Израиль явльшуюся; | Чермный же понт тристаты Египетския покры купно, | водостланен гроб, | силою крепкою десницы Владычни.

– 3. Крепость даяй царем вашим Господь, и рог помазанных Своих возносив, | от Девы раздается, | грядет же ко крещению. | Тому, вернии, возопиим: | несть свят, яко Бог наш.

– Елицы древних изрешихомся сетей, | брашен львов сотренных членовными, | радуимся и разширим уста, | слово плетуще от словес сладкопения, | им же к нам наслаждаетея дарований.

– 4. Услышах. Господи глас Твой, его же рекл еси: | глас вопиющаго в пустыни; яко возгремел еси над водами многими, | Твоему свидетельствуяй Сыну, | весь быв сошедшаго Духа, возопи: | Ты еси Христос, Божия мудрость и сила!

– Огнем очищься тайнаго зрения, | поя пророк человеков новодейство, | возглашает глас, Духом плещущь, | воплощение являющь неизреченна Слова, | Им же сильных державы сотрошася.

– 5. Иисус живота Начальник, | разрешиси осуждение грядет Адама первозданнаго, | очищений же, яко Бог, не требуя, | падшаго очищает во Иордане; | в нем же вражду убив, | преимущ всяк ум мир дарует.

– Врага темнаго и оскверненнаго яда, | очищением Духа измовени, | к новой пристахом неблазненной стези, | вводящей в неприступную радость, единем приступну, | имже Бог примирися.

– 6. Глас Словесе, светильник Света, | денница Солнца, Предтеча, | в пустыни «покайтеся» всем вопиет людем, | и предочиститеся: | се бо предстоит Христос, | от тли мир избавляяй.

– Вожделеннаго явствова со всеблаженным гласом Отец, | Его же из чрева отрыгну: | ей, глаголет, Сей соестествен Сын сый светозарен, | произниче из человека рода; | Слово же Мое живо и человек промышлением.

Кондак, гл. 4. Явился еси днесь вселенней, | и свет Твой, Господи, знаменася на нас, | в разуме поющих Тя: | пришел еси, и явился еси, | Свет неприступный.

– 7. Юноши благочестивыя, в пещи огненней приобщившияся, | шумящ дух росный невредимы сохрани, | и Божия Ангела снизхождение; | тем же в пламени орошаеми, благодарственно воспеваху: | препетый отцев Господи и Боже, благословен еси.

– Опали струею змиевы главы, | пещный высокий пламень, | юноши носящ благочестивыя, | утишивый неудободержимую мглу из греха, | всю же омывает росою Духа.

– 8. Тайну преславную Вавилонская показа пешь, | источившая росу, яко струями имяше невещественный огнь восприяти Иордан, | и объяти плотию крещаема Зиждителя: | Его же благословят людие, | и превозносят во вся веки.

– Свободна убо тварь познавается, | и сынове света прежде омраченнии, един станет тьмы предстатель. | Ныне да благословит усердно Виновнаго, | прежде окаянное языков всенаследие.

Припев. Величай, душе моя, | Честнейшую горних воинств, | Деву пречистую, Богородицу.

– 9. Недоумест всяк язык благохвалити по достоянию, | изумевает же ум и премирный пети Тя, Богородице: | обаче благая сущи, веру приими, | ибо любовь веси божественную нашу: | Ты бо христиан еси предстательница, Тя величаем.

– Днесь Владыка преклоняет выю | под руку Предтечеву.

– О паче ума рождества Твоего чудес, | Невесто всечистая, Мати благословенная. | Ею же получивше всесовершенное спасание, | достойно хвалим, яко благодетеля, | дар носяще песнь благодарения.

Стихира на хвалитех, гл. 6. Водами Иорданскими одеялся сси, Спасе, | одеяйся светом яко ризою | и приклонил еси главу Предтечи, | иже небо измеривый пядию, | да обратиши мир от лести, | и спасении яко Человеколюбец.

На литургии: Антифоны.

Прокимен, гл. 4. Благословен грядый во имя Господне, Бог Господь и явися нам.

Причастен. Явися благодать Божия спасительная всем человеком.

Сретение Господне

Стихиры на Господи воззвах, гл. 1. Глаголи, Симеоно, | Кого нося на руку в церкви радуешися? | Кому зовеши и вопиеши: | ныне свободихся, видех бо Спаса моего? | Сей есть от Девы рождейся; | Сей есть от Бога Бог Слово, | воплотивыйея нас ради, и спасый человека. | Тому поклонимся.

Слава, и ныне, гл. 6. Да отверзется дверь небесная днесь : | безначальное бо Слово Отчее, | начало приим под леты, | не отступль Своего Божества, | и Девы яко Младенец четыредесятодневен, | Материю вольне приносятся в церковь законную: | и Сего на руки приемлет старец, | отпусти, зовый, раба, Владыко: | ибо очи мои видеста спасение Твое: | пришедый в мир спасти род человечь, | Господи, слава Тебе.

Стихира на литии, гл. 5. Ветхий деньми младенствовав плотию, | Материю Девою в церковь приносится, | Своего закона исполняя обещание, | Его же Симеон приим глаголаше: | ныне отпущаеши с миром, | по глаголу Твоему, раба Твоего: | видевша бо очи мои спасение Твое, Святым.

Стихира на стиховне, гл. 8. Иже на херувимех носимый, | и певаемый от серафим, | днесь в Божественное святилище по закону приносим, | на старческих яко на престоле седит на руках; | и от Иосифа приемлет дары Боголепно, | яко супруг горличишь, нескверную Церковь | и от язык новоизбранныя люди; | голубина же два птенца, | яко начальник ветхаго же и новаго. | Еже к Нему обещания Симеон конец прием, | благословя Деву Марию Богородицу, | страстей образы иже из Нея провозгласи, | и от Него проплате отпущения, вопия: – ныне отпусти мя, Владыко, | яко же прежде возвести ми; | яко видех Тя первовечнаго Света, | и Спаса Господа Христоименитым людем.

Тропарь, гл. 1. Радуйся, Благодатная Богородице Дево, | из Тебе бо возсия Солнце правды Христос Бог наш, | просвещаяй сущия во тьме; | веселися и ты, старче праведный, | приемый во объятия Свободителя душ наших, | дарующаго нам воскресение.

Величание. Величаем Тя, | Живодавче Христе, | и чтем Пречистую Матерь Твою, | Ею же по закону ныне | принеслся еси в храм Господень.

Прокимен, гл. 4. Помяну Имя Твое | во всяком роде и роде.

Стихира по 50-м псалме, гл. 6. Да отверзется дверь.

Ирмосы канона, гл. 3, песнь 1-я. Сушу глубородительную землю | солнце нашествова иногда, | яко стена бо огусте обаполы вода, | людем пешемореходящим, | и богоугодно поющим: | поим Господеви, | славно бо прославися.

– 3. Утверждение на Тя надеющихся, | утверди, Господи. Церковь, | юже стяжал еси | честною Твоею кровию.

– 4. Покрыла есть небеса добродетель Твоя, Христе, | из кивота, бо прошел, | святыни Твоея петленныя Матере, | в храме славы Твоея явился еси, | яко Младенец руконосим: | и исполнишася вся | Твоего хваления.

– 5. Яко виде Исаиа | образно на престоле превознесена Бога, | от Ангел славы дориносима, | о, окаянный, вопияше аз: | провидех бо воплощаема Бога, | света невечерня, | и миром владычествующа.

– 6. Возопи к Тебе. | видев старец очима спасение, | еже людем прииде от Бога: | Христе, | Ты Бог мой.

Кондак, гл. 1. Утробу Девичу освятивый рождеством Твоим, | и руце Симеоне благословвенный, | яко же подобаше, предварив, | и ныне спасл еси нас, Христе Боже; | но умири во бранех жительство, | и укрепи ИМПЕРАТОРА, его же возлюбил еси. | Едине Человеколюбче.

Читайте также:  Хорошее лечение от стресса

– 7. Тебе во огни оросившаго | отроки богословившия, | и в Деву нетленну всельшагося, | Бога–Слова поим, | благочестию поюще: | благословен Бог отец наших.

– 8. Нестерпимому огню, соединившеся | богочестия предстояще юноши, | пламенем же невреждени, | божественную песнь пояху: | благословите вся дела Господня Господа, | и превозносите во вся веки.

Припевы: Богородице Дево, | упование Христианом, | покрый, соблюди и спаси | на Тя уповающих.

– Богородице Дево, | миру благая Помощнице, покрый и соблюди | от всякия нужды и печали.

– Богоносе Симеоне, | прииди, подыми Христа, | Его же роди Дева чистая, Мария.

– 9. В законе сени и писаний | образ видим вернии: | всяк мужеский пол, ложесна разверзая, | свят Богу. | Тем перворожденное Слово | Отца безначальна, | Сына первородящася Материю | неискусомужно, величаем.

Стихира на хвалитех, гл. 4. Закон иже в писании исполняя Человеколюбец, | в церковь ныне приносится, | и Сего приемлет старыми руками Симеон старец, | ныне отпущаеши мя, вопия, | ко оному блаженству: | видех бо Тя днесь плотию мертвенною обложеннаго, | животом господствующа, и смертию владычествующа.

Прокимен и причастен Богородице.

Благовещение Пресвятой Богородицы

Стихира на Господи воззвах, гл. 6. Совет превечный | открывая Тебе, Отроковице, | Гавриил предела, Тебе лобзая и вещая: | радуйся, земле ненасеянная; | радуйся, купино неопалимая; | радуйся, глубино неудобозримая; радуйся, мосте к небесем преводяй, | и лествице высокая, юже Иаков виде; | радуйся, Божественная стамно манны; | радуйся, разрешение клятвы; | радуйся, Адамово воззвание, | с Тобою Господь!

– Являешься Мне яко человек, | глаголет нетленная Отроковица ко Архистратигу, | и како вещавши глаголы паче человека? | Со Мною бо рекл еси Богу быти, | и вселитися во утробу Мою. | И како буду, глаголи Ми, вместилище пространное, | и место священия, Херувимы Превосходящаго? | Да не прельстиши Мене лестию; | не бо познах сласти, | браку есм непричастна; | како убо Отроча рожду?

– Бог идеже хощет, | побеждается естества чин, | глаголет бесплотный, | и яже паче человека содеваются, | моим веруй истинным глаголам, | Всесвятая Пренепорочная. | Она же возопи: | буди Мне ныне по глаголу твоему, | и рожду Безплотнаго, | плоть от Мене заимствовавшаго, | яко да возведет человека, | яко Един силен, | в первое достояние, с растворением.

Слава, и ныне, гл. той-же. Послан бысть с небесе Гавриил Архангел, | благовестити Деве зачатие, | и пришед в Назарет, | помышляше в себе, чудеса удивлялся: | о како в Вышних непостижим Сый от Девы раждается! | Имеяй престол небо, и подножие землю, | во утробу вмешается Девичу; | на Него же шестокрилатии и многоочитии зрети не могут, | словом единым от Сея воплотитися благоизволя; | Божие есть Слово настоящее! | Что убо стою, и не глаголю Деве: | радуйся, Благодатная, Господь с Тобою; | радуйся, чистая Дево, | радуйся, невесто неневестная; | радуйся, Мати Живота; | благословен плод чрева Твоего!

Стихира на литии, гл. 2. Благовествует Гавриил Благодатней днесь : | радуйся, неневестная Мати и неискусобрачная. | Не удивляйся странному моему зраку, | ни ужасайся, Архангел бо есмь. | Змий прельсти Еву иногда; | ныне же благовествую Тебе радость, | и пребудеши нетленна, | и родиши Господа, Пречистая.

Стихира на стиховне, гл. 4. В шестыя месяц послан бысть Архангел к Деве чистей, | и радоватися Ей прирек, | благовести из Нея Избавителю проити. | Тем же приимши целование, | зачат Тя, Превечнаго Бога, | несказанно благоволившаго вочеловечится, | во спасение душ наших.

Тропарь, гл. 4. Днесь спасения нашего главизна, | и еже от века таинства явление: | Сын Божий, Сын Девы бывает, | и Гавриил благодать благовествует. | Тем же и мы с ним Богородице возопиим: | радуйся, Благодатная, | Господь с Тобою!

Величание. Архангельский глас | вопием Ти, Чистая: | радуйся, Благодатная, | Господь с Тобою!

Прокимен, гл. 4. Благовестите день от дне | спасение Бога нашего.

Стихира по 50-м псалме. Благовествует Гавриил.

Ирмосы канона, гл. 4, песнь 1-я. Отверзу уста моя, | и наполнятся Духа, | и слово отрыгну Царице Матери, | и явлюся светло торжествуя, | и воспою радуяся Тоя чудеса.

– 3. Твоя песнословцы, Богородице, | живый и независтный источниче, лик себе совокупльшия духовно утверди, | в Божественней Твоей славе, | венцев славы сподоби.

– 4. Седяй в славе, | на престоле Божества, | во облаце легце, | прииде Иисус Пребожественный, | нетленною дланию, | и спасе зовущия: | слава, Христе, силе Твоей!

– 5. Ужасошася всяческая | о Божественней славе Твоей; | Ты бо, неискусобрачная Дево, | имела еси во утробе над всеми Бога, | и родила еси бездетнаго Сына, – всем воспевающим Тя | мир подавающая.

– 6. Возопи преобразуя погребение тридневное | пророк Иона, в ките моляся: | от тли избави мя, Иисусе Царю сил!

– Божественное сие и всечестное | совершающе празднество, | богомудрии, Богоматере, | приидите руками восплещим, | от Нея рождшагося Бога славим.

Кондак, гл. 8. Избранной Воеводе.

– 7. Не послужиша твари богомудрии | паче Создавшаго, | но огненное прошение мужески поправше, | радовахуся поюще: | пропетый отцев Господь и Бог, благословен еси.

– 8. Слыши, Отроковице Дево чистая, | да речет убо Гавриил совет Вышняго древний истинный: | буди к приятию готова Божию; | Тобою бо Невместимый с человеки поживе; | тем и радуйся вопию: | благословите вся дела Господня Господа!

– Отроки благочестивыя в пещи | рождество Богородичо спасло есть, | тогда убо образуемое, | ныне же действуемое, | вселенную всю воздвигает пети Тебе: | Господа пойте дела, | и превозносите Его во вся веки.

Припев: Благовествуй, земле, радость велию, | хвалите, небеса, Божию славу.

– 9. Яко одушевленному Божию кивоту, | да никакоже коснется рука скверных; | устне же верных, | богородице немолчно, | глас Ангела воспевающе, | с радостию да вопиют: | радуйся, Благодатная, Господь с Тобою!

– Всяк земнородный | да взыграется Духом просвещаем, | да торжествует же безплотных умов естество, | почитающее священное торжество Богоматере, | и да вопиет: | радуйся, всеблаженная, – Богородице, чистая Приснодево!

Стихира на хвалитех, гл. 1. С небесных кругов слетев Гавриил в Назарет, | прииде к Деве Марии вопия Ей: | радуйся, зачнеши Сына, Адама древнейшаго, | Творца веков и Избавителя вопиющих Тебе: | радуйся, Чистая.

Прокимен, гл. 4. Благовестите день.

Причастен: Избра Господь Сиона, | и изволи его в жилище Себе.

Преображение Господне

Стихиры на Господи воззвах, гл. 4. Прежде креста Твоего, Господи, | гора небеси подобяшися, | и облак яко сень протязашеся, | Тебе преобразующуся, | от Отца же свидетельствуему; | тамо бе Петр со Иаковом и Иоанном, | яко хотяху быти с Тобою. | и во время предания Твоего: | да видевше чудеса Твоя, | не устрашатся страданий Твоих, | им же поклонитися нам в мире сподоби, | великия ради Твоея милости.

Слава, и ныне, гл. 6. Преобразуя воскресени Твое, Христе Боже, | тогда поят три Твоя ученики, | Петра Иакова и Иоанна, | на Фавор возшел еси: | Тебе же, Спасе, преобразующуся, | Фаворская гора светом покрывашеся, | ученицы Твои, Слове, повергоша себе долу на земли, | не терпяще зрети невидимаго зрака; | Ангели служаху страхом и трепетом, | небеса убояшася; | земля вострепета, | видяще на земли славы Господа.

Стихира на литии, гл. 2. Иже светом Твоим всю вселенную освятив, | на горе высоце преобразился еси, Блаже, | показав учеником Твоим силу Твою, | яко мир избавляеши от преступления. | Тем же вопием Ти: | милосерде Господи, спаси души наша.

Стихира на стиховне, гл. 6. Петру и Иакову и Иоанну, | лучшим учеником Твоим, Господи, | днесь показал еси на горе Фаворстей | славу Божественнаго Твоего зрака: | видяху бо ризы Твоя обличавшия яко свет, | и лице Твое паче солнца, | не терпяще зрети нестерпимое Твоего сияния, | на землю низпадаху, | никакоже зрети могуще. | Глас же слышаху свидетельствующ свыше: | Сей есть Сын Мой возлюбленный, | пришедый в мир спасти человека.

Тропарь, гл. 7. Преобразился еси на горе, Христе Боже, | показавый учеником Твоим славу Твою, | яко же можаху; | да возсияет и нам грешным | свет Твой присносущный, | молитвами Богородицы, | Светодавче, слава Тебе.

Величание. Величаем Тя, | Живодавче Христе, | и почитаем пречистыя пляоти Твое | преславное преображение.

Прокимен, гл. 4. Фавор и Ермон | о имени Твоем возрадуетася.

По Евангелии. Слава, и ныне, гл. 2. Всяческая днесь радости исполнишася, | Христос преобразися пред ученики.

Стихира по 50-м псалме. Божества Твоего, Спасе, малу зарю обмажив, | совозшедшим с Тобою на гору, | премирныя Твоея славы сотворил еси рачители. | Тем же ужасно зовяху: | добро есть нам зде быти. | С ними же и мы Тебе, | преображшагося Спаса Христа, поем во веки.

Ирмосы канона, гл. 4, песнь 1-я. Лицы Израильтестии, | невлажными стопами | поит Чермный, и влажную глубину прогнавше, | всадники тристаты враги видяще в ней погружены, | с веселием пояху: | поим Богу нашему, | яко прославися.

– 3. Лук сильных изнеможе, | и немощетвующии препоясашася силою: | сего ради утвердися в Господе сердце мое.

– 4. Услышах славное смотрение Твое, Христе Боже, | яко родился еси от Девы, | да от лести избавиши зовущия: слава силе Твоей, Господи!

– 5. От света пресеккий первородный свет, | яко во свете дели поют Тя, Христе, Содетеля: | во свете Твоем пути наша направи.

– 6. Внегда скорбети ми, | возопих ко Господу, | и услыша мя Бог спасения моего.

Кондак, гл. 7. На горе преобразился еси, | и яко же вмещаху ученицы Твоя, | славу Твою, Христе Боже, видеша: | да егда Тя узрят распинаема, | страдание убо уразумеют вольное, | мирови же проповедят, | яко Ты еси воистину Отчее сияние.

– 7. Авраамстии иногда в Вавилоне отроцы | пещный пламень попраша, | песньми взывающе: | отец наших Боже, благословень еси!

– 8. В Вавилоне отроцы, | Божественною распаляеми ревностию, | мучителя и пламене прещение мужески попраша, и посреде огня ввержени, орошаеми пояху: | благословите вси дела Господня Господа.

Припев: Величай, душе моя. | на Фаворе преобразив агося Господа.

– 9. Рождество Твое нетленно явися: | Бог из боку Твоею пройде, | яко плотоносец явися на земли, | и с человеки поживе. | Тя Богородице, тем вси величаем.

Стихира на хвалитех, гл. 4. Прежде честнаго креста Твоего и страдания, | поим их же проразсудил еси, от священных ученик, | на Фаворскую. Владыко, возшел еси гору, | показати восхотев сим славу Твою, | иже и видевше Тя преобразившася, | и паче солнца просиявша, | ницы падше, силе Твоей удивишася, взмваюше: | Ты безлетен свет еси, Христе, и сияние Отчее, | аще и волею плоть явился еси, неизменне.

На литургии: Антифоны.

Прокимен, гл. 4. Яко возвеличишася дела Твоя.

Причастен. Господи, во свете лица Твоего пойдем, | и о Имени Твоем возрадуемся во веки.

Успение Пресвятой Богородицы

Стихиры на Господи воззвах, гл. 1. О дивное чудо! | Источник жизни во гробе полагается, и лествица к небеси гроб бывает; | всселися, Гефсимание, | Богородичен святый доме! | Возопием, вернии, | Гавриила имуще чиноначальника: | Благодатная, радуйся, с Тобою Господь, | подаяй мирови Тобою велию милость.

Слава, и ныне, гл. той-же. Богоначальным мановением, | отвсюду Богоноснии Апостоли облаки высоце взимаеми, | дошедше пречистаго и живоначальнаго Твоего тела, | любезно лобызаху. | Превышния же небесныя силы, с своим Владыкою пришедше, | Богоприятное и пречистое тело предсылающе ужасом одержими: | прекрасно же предъидяху, | и невидимо вопияху превышним чиноначалием: | се Всецарида Богоотроковица прииде, возмите врата и Сию премирно подъимите, | присносушнаго Матерь Света. | Тоя бо ради всеродное человеком спасение бысть: | на Ню же взирати не можем, | и Той достойную честь воздати немощно: | Тоя бо преизящное преходит всяк ум. | Тем же, Пречистая Богородице, | присно с Живоносным Царем, и рождеством живущи, | молися выну сохранити и спасти, | от всякаго прилога противнаго, новыя люди Твоя; | Твое бо предстательство стяжахом, | во веки светоявленно блажаще.

Стихира на литии, гл. 5. Воспойте, людие, Матери Бога нашего, воспойте: | днесь бо всесветлую душу Свою в пречистыя длани, | иже из Нея Воплощшагося без семене предаст: | Его же и молит непрестанно, | даровати вселенней мир, и велию милость.

Стихира на стиховне, гл. 4. Приидите, воспоем, людие, | Пресвятую Деву чистую, | из Нея же неизреченно пройде, воплощься Слово Отчее, | зовуще и глаголю: | благословенна Ты в женах, | блаженное чрево вместившее Христа. | Того святым рукам душу предавши, | молися, Пречистая, спастися душам нашим.

Тропарь, гл. 1. В рождестве девство сохранила еси. | во успении мира не оставила еси, Богородице, | преставилася еси к животу, | Мати сущи Живота: | и молитвами Твоими избавлявши от смерти души наша.

Величание. Величаем Тя, | Пренепорочная | Мати Христа Бога нашего, | и всеславное славим | успение Твое.

Прокимен: Помяну имя Твое.

Стихира по 50-м псалме, гл. 6. Егда преставление пречистаго Твоего тела готовлящеся, | тогда Апостоли, обстояще одр, | с трепетом зряху Тя. | И ови убо взирающе на тело, ужасом одержими бяху, | Петр же со слезами вопияше Ти: | о, Дево, вижду Тя | ясно простерту просту, Живота всех, и удивляюся, | в Ней же вселися будущия жизни наслаждение! | Но о Пречистая, молися прилежно Сыну и Богу Твоему, | спастися стаду Твоему невредиму.

Ирмосы первого канона, гл. 1, песнь 1-я. Преукрашенная божественною славою, | священная и славная, Дево, память Твоя, | вся собра к веселию верныя, | начинающей Мариаме с лики и тимпаны, | Твоему поющия Единородному; | славно яко прославися.

– 3. Содетельная и содержительная всех, | Божия мудросте и сило, | непреклонну, недвижнму Церковь утверди, Христе: | Един бо еси свят во святых почиваяй.

– 4. Речи пророков и гадания, | воплощение проявиша от Девы Твое, Христе; | сияние блистания Твоего, во свет языков изыдет, | и возгласит Тебе бездна с веселием: | силе Твоей слава, Человеколюбче.

– 5. Божию и неизреченную доброту, | добродетелей Твоих, Христе, исповем: | от присносущныя бо славы, | соприсносущное и ипостасное возсиявый сияние, | в девственныя утробы, | сушим во тьме и сени, воплошься, | возсиял еси Солнце.

– 6. Морский пучинородный китов внутренний огнь, | ридневнаго Твоего погребения преображение, | его же она пророк показася, | спасен, бо яко и предпослася, | неврежден вопияше: | пожру Ти со гласом хваления, Господи.

Кондак, гл. 2. В молитвах неусыпающую Богородицу, | и в предстательствах непреложное упование, | гроб и умерщвление не удержаста: | яко же бо Живота Матерь, к животу престави, | во утробу Вселивыйся приснодевственную.

– 7. Безстудней ярости же и огню | Божественное желание сопротивляяся, | огнь убо орошаше, | ярости же смеяшеся, | богодохновенною словесною преподобных тривещанною певницею, | противовещая мусикийским органом посреди пламене: | препрославленный отцов и наш Боже, благословен еси!

– 8. Пламень орошают преподобныя, злочестивыя же попаляющ, | Ангел Божий всемощный, показа отроком, живоначальный же источник содела Богородицу, | тлю смерти, и живот точащу, поющим: | Содетеля Единаго поим, избавленнии, | и превозносим во вся веки.

Припевы: Ангели успение Пречистыя видевше, | удивишася: | како Дева восходит | от земли на небо.

Величай, душе моя, | от земли на небо, | честное преставление Божия Матере.

– 9. Побеждаются естества уставы | в Тебе, Дево чистая: | девствует бо рождество, | и живот предобручает смерть; | по рождестве Дева, | и по смерти жива, | спасаеши присно, | Богородице, наследие Твое.

Стихира на хвалитех. Слава, и ныне, гл. 6. На бессмертное Твое успение, Богородице Мати | Живота, | облацы Апостолы по воздуху восхищаху, | и по миру рассенныя | во едином лице предсташа пресвятому Твоему телу, | еже и погребше честно, | глас Тебе Гавриилов поюще, вопияху: | радуйся благодатная Дево, | Мати безневестная, Господь с Тобй: | С ними же яко Сына Твоего и Бога нашего, | моли спастися душам нашим.

Прокимен и причастен Богородице.

Источник: И.Г. Айвазов. Для клира и народа. – С.-Петербург: Тип. «Колокол», 1914г.

Источник

Оцените статью